تاریخچه پیدایش کابینت روشویی در ایران

با خواندن این مقاله میتوانید اطلاعات خود در رابطه با تاریخچه کابینت روشویی در ایران را افزایش دهید. اگر به دکوراسیون سرویس بهداشتی نگاهی بیندازید فول ست های PVC (پی وی سی) از ورق فومیزه ضد آب را مشاهده میکنید که جلوه خاصی به سرویس بهداشتی و حمام داده است، چه شد که کابینت های سرویس بهداشتی به این جا رسید؟
تا آنجایی که حافظه ها کار میکند در ایران معاصر و در رابطه با تاریخچه کابینت روشویی شستن دست ها در سرویس بهداشتی اهمیت بالایی داشته، احکامِ طهارت و آداب وضو همیشه مکانی را برای شستن دستها و صورت طلب میکرده از آن گذشته به دلیل تفاوت های توالت ایرانی و فرنگی شستن دست در بین ایرانی ها اهمیت بیشتری داشته. از این رو سنگ یا کاسه ای برای شستن دست در گوشه ایی از خانه ها همیشه به چشم می خورده، با گذشت زمان صنعتِ سنگ برای بهبود اوضاع وارد کار شد و روشویی های سنگی روانه بازار گشت.
ورق فومیزه - کابینت روشویی پی وی سی -ورق پی وی سی - صفحه کابینت پی وی سی

جنس روشویی کابینت

این روشویی ها اکثراً از جنس مرمر بودند و تنوع خاصی نداشتند ولی به دلیل سر و سامان دادن سرویس بهداشتی از لحاظ ظاهری ایده خوبی بود، زمان زیادی نگذشت که چینی آلات بهداشتی روانه بازار شد که سنگ های بزرگتر و در عین حال زیبا تری داشتند، تولید چینی آلات در چند رنگ متفاوت باعث شد تا روشویی های سنگ مرمر به پایان کار خود نزدیک شوند. روشویی های چینی در دو نوع دیواری و پایه دار تولید می شد و کم کم جای خود را در تمام خانه ها باز کرد، مدتی گذشت و انسانِ تنوع طلب به فکر تغییر و تحول افتاد، کم کم معایب روشویی های چینی بروز کرد، نداشتن فضای مناسب برای نگهداری مواد شوینده، مکانی محفوظ برای نگهداری وسایلی چون حوله، مسواک، لوازم آرایشی و شکل نامنظم لوله‌های آب و سیفون فاضلاب بیش از قبل به چشم می خورد.
روشویی های جدیدی تولید شده از جنس چوب و ام دی اف به شکل کابینت، جادار و خیلی زیباتر از روشویی های چینی، به نظر می رسید که تولید روشویی های چوبی آغاز  فصل جدیدی در دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی باشد، اما یک سوال بزرگ بی جواب مانده بود چوب و ام دی اف در کنار آب چگونه قرار است زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند؟! کابینت های روشویی چوبی بر روی آن یک لایه ورق پلاستیک وکیوم شده بود که به نظر می رسید مانع نفوذ آب می شود و همین مسئله تنها امید تولید کننده، فروشنده و خریدار کابینت های روشویی چوبی بود، مدت کوتاهی لازم بود تا این پروژه هم با شکست مواجه شود، علی رغم لایه وکیوم شده بر روی چوب و ام دی اف آب بر کابینت نفوذ کرد و باعث پوسیدگی و تورم سطح آن شد از آن گذشته شستشوی مدام سرویس بهداشتی با مواد شوینده اسیدی تیر خلاصی بود برای کابینت های روشویی چوبی، کم کم خریداران رو آوردند به همان روشویی های چینی قدیمی چرا که هیچ کس نمی خواست متحمل ضرر و زیان شود.

کیفیت روشویی

با گذشت زمان و پیشرفت ماشین آلات صنعت سنگ، روشویی سنگی با کیفیت، تنوع و استحکام مثال زدنی تولید شد و سهم از دست رفته خود در بازار را توانست پس بگیرد اما روشویی های سنگی مدرن با وزن بالا و قیمت تمام شده گزاف خواهان خاص خود را می طلبید و به همین جهت جای خالی یک محصول کاربردی سبک و ارزان و زیبا در بازار احساس میشد. طولی نکشید که این ورق ها وارد بازار شدند، ورق هایی که ماده اصلی و تشکیل دهنده آن پلی وینیل کلراید بود، ماده ای که به آب گریزی معروف است و در ایران به فومیزه معروف شده بود به دلیل ضد آب بودن راه نجات صنعت دکوراسیون لقب گرفت و حتی تعدادی از اهل فن تولید این ورقها را انقلابی در صنعت دکوراسیون نامیدند. به سرعت تولیدی های متعددی اقدام به تولید کابینت های روشویی با این ورق ها کردند، مدت زمان زیادی نیاز نبود تا بر همگان ثابت شد که این ها همان چیزی است که صنعت دکوراسیون به ویژه سرویس های بهداشتی انتظارش را می کشید. همچنین میتوانستند از فومیزه امباس برای طرح دادن و برجسته سازی استفاده کنند.
ورق فومیزه - کابینت روشویی پی وی سی -ورق پی وی سی - صفحه کابینت پی وی سی

علت محبوبیت ورق ها 

این ورق ها علاوه بر ضد آب بودن در مقابل مواد شوینده و اسیدی هم مقاوم بود، سبک بود و به راحتی حمل و نصب میشد، ویژگی های آن دست تولیدکننده را باز گذاشت تا به راحتی به طراحی کابینت روشویی فکر کند،  ویژگی هایی همچون رنگ پذیری، برجسته‌سازی، روکش پذیری (فومیزه روکش دار) و قابلیت چاپ مستقیم روی پی وی سی . چیزی نگذشت که کابینت های کوچک همراه آینه هم تولید شد که به آینه باکس معروف شدند  و یک فول ست زیبا را به بازار معرفی کرد. چند سال از عرضه کابینت های روشویی PVC می گذرد و استقبال مردم از این محصول روز به روز بیشتر می شود چرا که با وجود ویژگی های منحصر به فرد و  تنوع پذیریِ بالای این کابینت ها به نظر نمی رسد کابینت دیگری بتواند به این زودی گوی سبقت را از این کابینت های برباید.