مقایسه ورق pvc با mdf

مقایسه ورق pvc با mdf : حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که از ورق های پی وی سی یا ام دی اف استفاده کنیم ؟ ما در این مقاله ابتدا به ویژگی هر کدام پرداخته و بررسی میکنیم و به بررسی مقایسه ورق pvc با mdf  بپردازیم و اینکه در چه شرایطی بهتره از ورق PVC به‌جای ورق MDF استفاده کنین بهتر است .

ورق پی وی سی چیست ؟

PVC مخفف واژه‌ی “Poly vinyl chloride” نوعی پلاستیک میباشد و این ورق‌ها از پلیمرها و مواد افزودنی ترموپلاستیک و به وسیله اکستروژن و با دستگاه اکسترودر ساخته می‌شود. این نوع پلاستیک که در قرن نوزده کشف شد و از آن پس به تولید انبوه رسید و در سال‌های اخیر جایگزین مواد ساختمان‌سازی سنتی مانند چوب، سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است. هرچه فشردگی این ماده بیشتر درنتیجه کیفیت بالاتری خواهد داشت. این ورق‌ها به صورت صفحات مات و با دانسیته یکنواخت در سرتاسر ورق و دارای سطحی مات با امکان پوشش دهی به وسیله فیلم‌های مختلف هستند که امکان ساخت در رنگ‌های متنوع و قابلیت ایجاد طرح‌های سه بعدی مختلفی را می‌دهند. پس دریافتیم که ورق پی‌وی‌سی نوعی پلاستیک فشرده با ویژگی‌های ذاتی خاص مثل ضد آب و ضد خش بودن است.

ورق پی‌وی‌سی در مقایسه با چوب و مصنوعات چوبی مزایای زیادی همچون : وزن سبک، قابلیت انعطاف، ضد آتش و خاصیت خود خاموش شوندگی،‌ ضد اسید  و داشتن مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، ‌ضد گرد و غبار، ضد آب صد در صد، عایق حرارتی، ‌عایق صوتی، ضد ضربه بودن و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.این ورق‌ها قابلیت‌های مختلفی از جمله روکش‌دار شدن یا قابلیت پرینت رنگی ، قابلیت حکاکی، برجسته‌سازی، میخ زنی، پیچ‌خوری، اره‌کاری، چسباندن، بندکشی، ‌فرم دهی و… بدون آنکه ترک و یا شکافی در آن ایجاد گردد روی آن قابل اجرا است.

صفحه کابینت پی وی سی

ورق ام دی اف چیست ؟

MDF مخفف عبارت “Medium Density Fibreboard” به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط است که نوعی فرآورده چوبی به شمار میرود و در وسایلی مانند سرویس خواب و کابینت آشپزخانه و دکوراسیون کاربرد دارد. تخته فیبر، با هر تراکمی، از فیبر چوبی ساخته می‌شود که در واقع ترکیبی از تکه‌های ریز چوب نرم و چوب سخت هستند که با مقداری رزین و موم ترکیب شده و با گرما به هم فشرده می‌شوند تا تخته فیبر بدست آید. شاید جالب باشد که بدانید تخته فیبر با چگالی پایین، ورق نئوپان نامیده می‌شود و تخته چوب متراکم یا با تراکم بالا با عنوان “اچ دی اف شناخته می‌شود. MDF در مقایسه با چوب طبیعی ساختار یکنواخت بهتری داشته و فاقد گره و رگه است. اما از نظر کاربرد مانند چوب طبیعی و چوب‌های مصنوعی رشته‌ای (فیبر، نئوپان و…) قابل سوراخ‌کاری، پرداخت، برش، چسب کاری، رنگ‌پذیری و پیچ و میخ شدن و روکش شدن است.

ورق‌های ام دی اف دارای از نظر خاصیت به چوب نزدیک است که با قیمت ارزان‌تری در دسترس است و از آنجا که دارای سطحی صاف هستند و می‌توان آن‌ها را با انواع روکش چوبی و غیر چوبی با رنگ و طرح‌های مختلفی پوشاند؛ می‌توان از آن در تولید انواع قفسه و کمد و کابینت و لوازم چوبی در صنعت دکوراسیون استفاده کرد.شکل دادن به ورق ام‌دی‌اف نیز آسان‌تر از شکل دادن به ورق‌های چوبی است. این ورق‌ها ابزار پذیری نسبتا خوبی دارند اما در صورت آسیب و شکستگی ترمیم آن مشکل است.

مقایسه ورق pvc با mdf

8 ویژگی مقایسه‌ی ویژگی های ورق ام دی اف با ورق پی وی سی

در بالا به مقایسه ورق pvc با mdf و معرفی هر یک پرداختیم حال ویژگی آن ها را مقایسه و بررسی میکنیم یکی از مهمترین مزیت‌های ورق PVC نسبت به ام دی اف، مقاومت در برابر رطوبت و آب هست. به همین دلیل هم در هر جایی که نیاز به دکوری داریم که در برابر رطوبت خیلی مقاوم باشه از ورق پی وی سی استفاده بهتر است . مثل کمدهای استخرها، کمدهای حمامی، کابینت روشویی، آزمایشگاه‌ها و ….

1.  وزن ورق

معمولاً ورق‌های پی وی سی دانسیته و وزن کمتری نسبت به ورق‌های ام دی اف دارن. پس یکی دیگه از مزیت‌های پی وی سی سبک بودن اون است.

2. مقاومت در برابر رطوبت

مقاومت ورق PVC نسبت به رطوبت خیلی خیلی بیشتر از ورق MDF است. روکش ملامینه‌ی ورق ام دی اف، نسبت به رطوبت تا حدی مقاوم است؛ اما اولاً همین مقاومت به اندازه‌ی ورق پی وی سی نیست، ثانیاً مغزی ام دی اف نباید در معرض رطوبت باشد و اگر روکش ملامینه آسیب ببیند و رطوبت به مغزی نفوذ کرده، ام دی اف دچار آسیب میشود.

3. مقاومت در برابر حرارت

روکش ملامینه‌ی ورق ام دی اف در برابر حرارت مقاومت بیشتری نسبت به ورق پی وی سی دارد. ورق‌های PVC در برابر حرارت زیاد تغییر شکل داده و می‌سوزند.

4. مقاومت فشاری و خمشی

ورق پی وی سی در مقابل اشیاء تیز آسیب پذیر است و مقاومت زیادی در برابر اجسام سنگین و ضربه ندارد.

5. مقاومت در برابر هرز شدن پیچ ها

ورق ام دی اف، استحکام خوبی دارد اما چون دانسیته‌ی بالایی داره، احتمال هرز شدن لولا و پیچ‌ها در آن بیشتر از ورق PVC است. حتما به این نکته دقت کنید که اگر کابینت و کمد پی وی سی در مکان مرطوبی قرار داره، برای اینکه لولا و بست‌های کابینت و کمد دچار زنگ زدگی نشوند، از جنس تمام استیل استفاده کنید. در صورتیکه این بست‌ها دچار زنگ زدگی بشن احتمال داره که باعث تغییر رنگ ظاهریِ ورق پی وی سی هم بشوند.

6. مقاومت در برابر حشرات موذی مثل موریانه

ورق پی وی سی نوعی پلاستیک و  ورق ام دی اف از مصنوعات چوبی هست پس مقاومت ورق پی وی سی نسبت به حشرات موذی و به خصوص موریانه بیشتر از ام دی اف است.

7. شکل ظاهری، زیبایی، طرح و رنگ

ورق‌های پی وی سی در ابتدا تنها به رنگ سفید تولید میشد. اما با گذشت زمان و رشد تکنولوژی تنوع رنگی و طرح این ورق‌ها بیشتر شد. با این وجود، باز هم ورق پی وی سی نسبت به ام دی اف دارای تنوع طرح و رنگ کمتری است و ظاهری مصنوعی دارد.

8. قیمت ورق

قیمت ورق پی وی سی بیشتر از ورق ام دی اف است. ولی در مکان های دارای رطوبت بهتر است قیمت را معیار اول قرار ندهید چون درصورت استفاده از ام دی اف و خراب شدن یونیت کابینت قطعاً هزینه‌های جانبی زیادی براتون به‌وجود می آید.

کاربرد  PVC

امروزه استفاده از ورق های PVC در ساخت کابینت آشپزخانه روشی جدید است که در بازار رواج یافته است. پی وی سی نوعی پلیمر محسوب میشود که در صنعت ساخت و ساز به وفور مورد استفاده قرار میگیرد. ورق های PVC با ضخامت های مختلف و به دو صورت هایگلاس و مات تولید میشوند. از ورق های پی وی سی در ساخت کابینت های آشپزخانه, حمام, سرویس بهداشتی و استخرهای تفریحی استفاده میشود. کابینت های پی وی سی در طیف وسیعی از رنگ تولید میشوند و میتوان آنها را با توجه به دکوراسیون داخلی مورد نظر انتخاب نمود. از مزایای استفاده از این ورق ها در کابینت سازی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
•    رنگ بندی متنوع
•    وزن بسیار سبک به علت چگالی پایین
•    نگهداری و مراقبت آسان
•    مقاوم در برابر حرارت
•    عایق گرما و رطوبت
•    نصب اسان و کم هزینه
•    مقاومت در برابر رطوبت و عدم پوسیدگی
•    دوام و طول عمر بالا نسبت به چوب
•    ۱۰۰% ضد آب
•    ضد خش

مدل کمد و کابینت پی وی سی (PVC)

کابینت آشپزخانه پی وی سی (PVC) به طور کلی در بازار بسیار به صورت محدود استفاده می شود نه اینکه خواهان و طرفداران کمی داشته باشد بلکه بدلیل اینکه هر محصول جدید زمان می برد تا خوب کاربران رواج پیدا کند بر اساس رشد تکنولوژی، کابینت پی وی سی هم نسبت به گذشته تنوع زیادی پیدا نموده است و طرفداران بیشتری نیاز یافته است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی مقایسه ورق pvc با mdf پرداختیم ، موسسان گروه صنعتی و بازرگانی شفیق ، از جمله پیشکسوتان صنعت تولید و بازرگانی کشور بوده که فعالیت رسمی خود را در شهر هنرپرور اصفهان از سال 1350 با تولید و فروش انواع قطعات یدکی خودرو با نام گروه صنعتی کهن آغاز نمودند. قابل ذکر است که در سال 1357 نام گروه صنعتی کهن به گروه صنعتی شفیق تغییر داده شد. همچنین با راه اندازی کارخانه در زمینی به مساحت 15000 متر مربع در شهرک صنعتی محمود آباد اصفهان ، حوزه فعالیت شرکت گسترش یافت. ما خود را به عنوان یک گروه صنعتی و بازرگانی دانش محور و یادگیرنده می دانیم، که در صنعت تامین ، تولید ، بازاریابی و فروش انواع مختلف ورق های فومیزه، چوب ، ام دی اف ، دکوراسیون داخلی ، تجهیزات و مصنوعات وابسته به آن و همچنین محصولات و مواد اولیه پلیمری ، به فعالیت مشغول هستیم.