5 نکته مهم در تشخیص کیفیت فومیزه

بعد از بررسی فومیزه و انواع آن میخواهیم یک خرید ورق فومیزه خوب انجام دهیم تا انتهای مقاله با ماهمراه باشید روش‌های مختلفی برای تشخیص کیفیت فومیزه با کیفیت وجود دارد. ورق فومیزه پی‌وی‌سی صفحاتی مقاوم، سبک و دوستدار طبیعت و سازگار با محیط زیست هستند که از PVC و مواد افزودنی ترموپلاستیک ساخته می‌شود. در تولید این ماده خاص عامل فوم‌زا و همچنین عامل کنترل‌کننده گران‌روی مذاب برای کنترل ساختار فوم‌ها به عنوان افزودنی‌ به پی‌وی‌سی اضافه می‌شود. عامل‌های فوم‌زا در اثر حرارت، گاز دی اکسیدکربن یا نیتروژن آزاد می‌کنند. گاز آزاد شده در بطن PVC ایجاد حفره‌های ریزی می‌کند که با کنترل شرایط و با بکارگیری مواد کمک فرآیند، می‌توان، اندازه حفرات را کنترل نمود. خواص محصول به شدت وابسته به تعداد، اندازه، توزیع اندازه و یکنواختی این حباب‌هاست که با بکارگیری افزودنی‌های خاص در کنار کنترل دقیق فرآیند تولید می‌توان به این مهم دست یافت.

کیفیت ورق فومیزه پی وی سی

ورق‌های فومیزه پی‌وی‌سی مطابق استاندارد کنترل کیفی در چهار درجه مختلف شامل ممتاز، درجه A، درجه C و درجه 2 تقسیم می‌شود که تفاوت هایی دارند. ما در اینجا به 5 روش روش‌ برای تشخیص ورق فومیزه با کیفیت اشاره خواهیم کرد.

تاب نداشتن ورق فومیزه

مراقب باشید حین خرید، فومیزه ورق خمیدگی و تاب نداشته باشد طبق پدیده ای به نام خزش اگر یک قطعه پلیمری در زمان طولانی در معرض نیروی ثابتی باشد، یک مقدار تغییر شکل میدهد. که میتوان از آن جلوگیری کرد ولی ممکن است است تابیدگی در زمان ساخت و خنک شدن به وجود آید به هر حال اگر تابیدگی درورق باشد در کیفیت محصول تاثیر میگذارد مثلا تصور کنید در ساخت کابینت روشویی یا کابین از فومیزه تابدار استفاده شود، نتیجه ای که حاصل میشود چفت نشدن درها با هم است  برای چک کردن تابدار نبودن ورق فومیزه میتوان از ساعت شیطانکی استفاده کرد.

در ادامه بخوانید : علت تاب دار شدن فومیزه

ساعت شیطانکی تشخص تابدار بودن ورق فومیزه - تشخیص کیفیت فومیزه

حباب‌دار یا موک‌دار نبودن ورق فومیزه

حباب یا موک به سوراخ هایی گفته میشود که در ورق‌های فومیزه بی‌کیفیت وجود دارند و باعث سبک‌شدن بیش از اندازه ورق فومیزه می‌شوند. هرچه حباب بیشتر کیفیت ورق پایین‌تر است و برش آن سخت‌تر می‌شود و ضایعات افزایش می‌یابد.  گفتیم حباب ها در ورق های فومیزه باعث میشود این گونه ورق بیش از حد سبک شود و اینجور ورق ها توانایی نگهداری پیچ را ندارند. حباب ها معمولا در فرایند خنک کردن و در انتهای اتصالات و ورق های ضخامت بالا اتفاق می افتد این حباب ها با چشم قابل دیدن هستند فقط کافی هست هنگام خرید ورق فومیزه به سطح ورق نگاه کنید و متوجه حباب ها میشوید. حباب‌ها معمولا در انتهای اتصالات یا بیشتر در ورق‌های با ضخامت بالا اتفاق می‌افتند. هنگامی که سطح خنک می‌شود، قسمت مرکزی هنوز داغ است. قسمت مرکزی با خنک شدن منقبض می‌شود و بعد از چند ثانیه حباب‌ها در مرکز ظاهر می‌شوند. میزان حباب و موک‌های ورق فومیزه به صورت چشمی قابل تشخیص هستند. برای این کار به صورت چشمی سطح مقطع ورق‌ها را نگاه کرده و به توزیع حباب‌ها و اندازه آنها توجه کنید. در ورق‌های فومیزه با کیفیت حباب‌ها باید با توزیع یکنواخت و اندازه‌های کوچک و متنوازن وجود داشته باشد.

داشتن سطح صاف و صیقلی

صاف و یکدست بودن سطح ورق که با کشیدن دست روی آن مشخص میشود یک عامل مهم در نشان دهنده کیفیت است ورق با کیفیت نباید دارای فرورفتگی ، برآمدگی و زبری باشد این صاف بودن ورق علاوه بر زیبایی باعث میشود زمان سمباده زدن و پرداخت زمان کار کمتر شود. این صاف بودن و نداشتن فرو رفتگی ها را میتوان با لمس کردن و یا نگاه کردن تشخیص داد. صاف و یک‌دست بودن سطح ورق‌ها اهمیت زیادی دارد . این مورد علاوه بر زیبای و تمیزی کار موجب صرفه جویی در زمان پرداخت و سمباده ، بتونه کاری و بطور کلی محصول نهایی میشود. میزان استفاده از رنگ هم با توجه به نیاز به تکرار رنگ در لایه‌های مختلف و میزان جذب رنگ متغییر می باشد. پس هر چه سطح صاف تر کیفیت ورق بالاتر.

سختی سطح بالا

سختی ورق که در کارخانه ها با دستگاه سختی سنج انجام میشود اما زمانی که شما برای خرید ورق فومیزه میروید میتوان با تست ناخن این کار را انجام داد. حال برای شما پیش میاد تست ناخن خوری دیگر چیست ؟! برای این کار روی لایه ی بیرونی فشار وارد کنید اگر خراش یا فرورفتگی وارد شد یعنی ورق کیفیت مناسبی ندارد یعنی هر چه میزان سختی ورق فومیزه بیشتر باشد کیفیت آن بالاتر است. در نتیجه سختی کار بالا ، رنگ پذیری بهتری دارد و رنگ کمتری را به خود جذب میکند پس از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است. بالابودن سختی موجب درست برش خوردن ورق ها و درنتیجه کاهش شکستگی و لب‌پر شدگی نیز میشود. همچنین پیچ‌خوری و ماندگاری پیچ در ورق فومیزه سخت‌تر به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد.

پیـچ خوری مناسب

هر چه چگالی و تراکم فومیزه بالا باشد فومیزه پیچ خوری بهتری دارد یعنی هرچه  پیچ‌خوری ورق فومیزه بالاتر باشد، مقاومت ورق‌ها در نگه‌داشتن پیچ نیز بیشتر است و هر چه پیچ خوری بیشتر باشد کیفیت فومیزه بالاتر است برای تست پیچ خوری میتوان در چند جای ورق را با پیچ مخصوص ، پیچ کنید و تلاش کنید پیچ را عمودی دربیاورید اگر به راحتی این کار انجام شد یعنی ورق فومیزه بی کیفیت است.  همچنین با فرو کردن مته دریل نیز میتوان میزان سختی ورق را متوجه شد. موارد دیگری نیز مانند رنگ ورق، برند و … وجود دارد که هنگام خرید فومیزه باید به آن دقت کرد در ابتدا بهتر است از بند های معتبر تهیه کنید تا از کیفیت و قیمت آن مطمئن شوید.

ورق فومیزه سایت شفیق