مفاهیم معماری و طراحی داخلی و دکوراسیون

آیا با مفاهیم معماری و طراحی داخلی و دکوراسیون آشنا هستید؟ آیا عبارت های معماری داخلی ، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی با هم مترادف هستند؟ آیا وجه اشتراکی  با یکدیگر دارند؟ علی رغم تصور اکثریت این سه عبارت هم معنی یکدیگر نیستند و هر کدام معنا و مفهوم جداگانه دارند و برای تفسیر هر کدام نیاز به عبارات جدیدیست. تنها وجه مشترک سه عبارت معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی با یکدیگر هدف آنهاست که همگی در راه بهبود کیفیت زندگی به واسطه بهبود فضا گام بر می دارند.

مفاهیم معماری و طراحی داخلی و دکوراسیون

معماری داخلی چیست ؟

تعاریف گوناگونی از معماری داخلی وجود دارد. اما شاید برای درک ساده این هنر پیش از هر چیز باید شناختی از تعریف معماری داشته باشید. به زبان ساده می‌توان گفت هنر معماری به معنای طراحی ساختمان‌ها و فضای بین آنهاست. البته در عمل باید به تعریف معماری نگاهی پیچیده‌تر داشت. معماری فراتر از دانش نقشه کشی و طراحی نقشه ساختمان، خلق فضا با استفاده بهینه از فضا، خلاقیت، شناخت نیازهای انسان است تا در نهایت محیطی برای توسعه زندگی و بهبود شرایط آن برای انسان فراهم کند.

محتوا پیشنهادی : جهت مشاهده و خرید ورق پی وی سی کلیک کنید.

طراحی داخلی چیست ؟

طراحی داخلی به هنر و علم تغییر فضای یک اتاق یا ساختمان، جهت ایجاد کردن محیطی سالم‌تر که از نظر زیبایی شناسی هم بهتر باشد میگویند.

محتوای پیشنهادی : جهت مشاهده قیمت ماربل شیت اصفهان کلیک کنید.

مفاهیم معماری و طراحی داخلی و دکوراسیون

طراح داخلی کیست ؟

طراحی داخلی یک حرفه چند بعدی است به این معنی که شامل توسعه ایده های بزرگ ، طرح ریزی فضا، بازرسی فضا، برنامه ریزی، پژوهش، ارتباط با سهامداران پروژه، مدیریت پروژه و در نهایت اجرای طراحی می‌باشد. طراحی داخلی در مقایسه با آرایش دادن به فضا (دکور فضا) بیشتر بر روی برنامه ریزی، طراحی کاربردی و استفاده موثر از فضا تمرکز دارد. یک طراح داخلی می‌تواند پروژه‌هایی را برعهده بگیرد که شامل سامان دادن پایه ای ترین لایه‌های فضایی درون  ساختمان باشد، همچنین پروژه‌هایی که نیاز به فهم مسائل تکنیکال مثل روشنایی، صداگذاری و جایگذاری در و پنجره دارد

اگر چه طراحان داخلی آرایش و طرح بندی فضا را مشخص می‌کنند اما نمی‌توانند بدون داشتن تایید مشورت با مهندس سازه در دیوار های باربر سازه تغییر ایجاد کنند . طراحان داخلی اغلب اوقات در پروژه‌ها به طور مستقیم با معماران، مهندسان و پیمانکاران کار می‌کنند.

مقاله پیشنهادی : متریال برند چیست

دکوراتور کیست ؟

دکوراتور کسی است که شغل او شامل تزیین اتاق‌ها و رفع نواقص آن، نقاشی، تنظیم و انتخاب مبلمان و… است. اصطلاح دکوراتور از کلمه لاتین  decorare گرفته شده که به صورت آراستن، تزیین کردن و زیباسازی معنی می شود. دکوراتورهای ماهر به ویژه در ترکیب رنگ، پارچه‌ها، فرش‌ها و سبک‌های مبلمان و ایجاد فضایی مناسب و زیبا فعالیت می کنند. شغل دکوراتور به نحوی است که عموماً از طرف افراد دیگر استخدام می شود تا به دکوراسیون فضایی بپردازد. با این حال این شغل می‌تواند در دسته‌ی شغل‌های فری‌ لنسری یعنی بدون استخدام زیر دست کسی، صورت بگیرید. دکوراتور می‌تواند کسب و کار مخصوص خود را راه اندازی کرده و به طور مستقیم و بی واسطه با مشتریان و کسانی که به طراحی و دیزاین نیاز دارند، در ارتباط باشد.

محصول پیشنهادی : فومیزه روکش دار

مفاهیم معماری و طراحی داخلی و دکوراسیون

طراح داخلی چه فرقی با دکوراتور دارد ؟

پیش از این گفتیم که بسیاری از افراد طراحی داخلی را با طراحی دکوراسیون یکسان می‌دانند و تصور می‌کنند که وظایف طراح داخلی با دکوراتور یکسان است.  این در حالی است که این دو حوزه گرچه مشابه با یکدیگر به نظر می‌رسند، اما دو تخصص کاملاً جداگانه هستند. طراح داخلی و دکوراتور هر دو طراحی یک فضا را بر عهده دارند. طراح داخلی شخصی است که یک فضا را طراحی می‌کند، در حالی که در طراحی دکوراسیون تزئین و مبله کردن یک فضا با روش‌هایی زیبا و به روز مد نظر است. طراحی داخلی هنر و علم درک رفتار انسان‌ها با هدف ساخت فضاهایی کاربردی در یک ساختمان است. طراح داخلی ممکن است برای پیش بردن کار خود ناچار به فرو ریختن یک دیوار، ساخت دیواری جدید، جابجایی، تعویض کفپوش‌ها و… باشد. دکوراتور تنها به طراحی دکور پرداخته و در کار خود به ساخت و ساز نمی‌پردازد.

کارخانه تولید ورق پی وی سی اصفهان

در طراحی داخلی بیش‌تر بر نقشه‌کشی فضا تمرکز می‌شود. در این مرحله به تجزیه و تحلیل دقیق فضا و یافتن راه‌هایی مناسب برای چگونگی استفاده از آن، و همچنین تغییرات کاربردی احتمالی در بازسازی فضا پرداخته می‌شود. اگر به دنبال بازسازی فضا هستید و در این زمینه به راهنمایی زیبا‌شناسی نیاز دارید، بهتر است از کمک یک طراح داخلی استفاده کنید. طراحان داخلی می‌توانند هر فضایی را از صفر تا صد بازسازی کرده و پروژه شما را به صورت روز به روز به بهترین شکل ممکن هدایت کنند. این در حالی است که دکوراتورها می‌توانند اجناس مورد نظر با رنگ‌های مناسب را یافته و برای طراحی دکوراسیون فضا به بهترین وجه از آن‌ها استفاده کنند.

دکوراتورها بهترین اشخاص برای خلق ظاهری زیبا از فضا محسوب می‌شوند. زمانی که بخواهید دستی به سر و روی فضای خود کشیده و فرصت و تخصص کافی برای انجام آن را ندارید می‌توانید به یک دکوراتور مراجعه کنید. در پایان مقاله میتوان به این نتیجه رسید که معماری داخلی ، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی سه شاخه جدا از هم ولی در عین حال به دنبال یک هدف واحد هستند و به نوعی هم مکمل یکدیگرند اما هر کدام با مفهومی جداگانه.

محتوا پیشنهادی : جهت اطلاعات بیشتر راجع به لترون کلیک کنید.