آموزش کابینت سازی

آیا تا به حال به فکر آموزش کابینت سازی افتاده اید ؟ آیا فکر کرده اید که خودتان کابینت موردعلاقه تان را بسازید؟ شاید در وحله ی اول بهانه ها برای شما ردیف شود ! شاید فکر کنید این کار کار دشواریست یا اینکه مهارت کافی برای اتصال یراق آلات کابینت را ندارید ! با ما تا انتهای مقاله همراه باشید ما برای شما این نکات را ساده سازی کرده ایم:

قسمت های مختلف کابینت

درست است که کابینت های متفاوتی وجود دارد اما میتوان گفت اجزای کابینت و قسمت های اصلی آنها مشترک است؛ برای مثال، همه آنها دارای درب، بدنه اصلی، جعبه و لولا هستند.

محتوای پیشنهادی برای مطالعه کابینت روشویی کلیک کنید.

جعبه یا باکس کابینت

مکعب اصلی شامل پنل های بالایی، درها و پنل های جداره و پشتی است. یکی از مهم ترین کارها در آموزش کابینت سازی همین ساخت جعبه است این قسمت فضای اصلی برای قرار گیری وسایل داخل کابینت است. این مرحله یکی از مراحل ابتدایی برای ساخت کابینت است که معمولا جنس آن از الوار چوبی است اما ممکن است ساخت کابینت آشپزخانه با آجر یا سرامیک انجام شود که بیشتر برای سلیقه های خاص کاربرد دارد.

جعبه یا باکس کابینت

جعبه یا باکس کابینت

درب ها

برای درب کابینت انواع مختلفی از جمله درب کشویی، لگنی، پنجره ای و چرخان هستند که ظاهر و ساختار درب ها اهمیت زیادی در زیبایی کابینت دارد؛ مثلا ممکن است شما بخواهید درب کابینت بدون دستگیره باشد و دوست داشته باشید از طرح های منبت کاری استفاده کنید.

لبه ها

لبه های کابینت، در آموزش کابینت سازی، جایی هستند که پنل‌های چوبی کنار هم قرار میگیرند و بهم وصل مییشوند و اگر به لبه ها دقت کنید میتوانید نوع نازک کاری را تشخیص دهید. برخی از لبه های کابینت، به صورت آشکار هستند و دیده می شوند به همین دلیل باید به خوبی نازک کاری شده و ظاهر زیبایی داشته باشند.

لولا

انتخاب نوع لولای درب کابینت یکی از نکات مهم در آموزش کابینت سازی است چرا که باید با سبک ظاهری کابینت مطابقت داشته باشند. یکی از زیباترین مدل های لولای کابینت، لولاهای اروپایی است که در داخل کابینت نصب می شوند و از نمای بیرون دیده نمی شوند؛ این ویژگی باعث انعطاف پذیری بیشتر کابینت برای کاربردهای متنوع می شود.

لولا کابینت

لولا کابینت

یراق آلات و قطعات تزئینی

دستگیره ی کابینت که برای باز و بسته کردن راحت تر روی درب کابینت استفاده میشود یکی از یراق آلات تزیینی هستند تنوع زیادی برای دستگیره کابینت ها وجود دارد که این با توجه به نوع کابینت و سلیقه ی شما میتواند انتخاب شود.

آموزش کابینت سازی؛ ساخت حرفه ای کابینت با 9 گام طلایی

خب در بالا با اجزای کابینت آشنا شدید حال برای آموزش کابینت سازی آماده اید ؟؟؟ در این بخش، آموزش ساخت کابینت آشپزخانه را در 10 گام ساده اما طلایی به شما ارائه می کنیم.

1- همه چیز از یک ایده شروع می شود

تصوری که برای آشپزخانه ایده آلتان دارید را روی کاغذ پیاده کنید حتی مهم نیست کابینت را خودتان میخواهید بسازید و یا آن را به افراد دیگر بسپارید. برای شروع میتوانید نمونه های کابینت های مختلف را مشاهده کنید و بعد طبق آن سلیقه یو دکوراسیون خود طرح مد نظر را پیاده سازی کنید.

2- چقدر بودجه داریم؟

الان که قصد آموزش ساخت کابینت دارید قطعا به بودجه ی آن هم فکر کرده اید تعیین بوجه یکی از مهم ترین مراحل کار است و باید برای هزینه ی ساخت کابینت این مورد را در نظر بگیرید که بعد دچار مشکل نشوید.به طور کلی هزینه ی ساخت کابینت می تواند شامل خرید پنل های چوبی مانند ورق PVC ، یراق آلات، ابزارهای برش، روکش، رنگ، چسب و غیره باشد.

3- به چه مدل کابینتی نیاز داریم؟

کابینت کلاسیک ، کابینت ام دی اف ، کابینت هایگلاس ؟ کدام را انتخاب کنیم؟!برای انتخاب مدل کابینت، اصلاً عجله نکنید! ابتدا مدل های مختلف را با هم مقایسه کنید و بعد برای انتخاب آن تصمیم بگیرید اما این نکته را بگوییم فومیزه ها یک ابزار عالی آموزش ساخت کابینت است چرا که هم تنواع زیادی دارد و هم پیچ خوری خوبی داشته و هم قابل اشتعال نیست پس چی از این بهتر!

انتخاب جنس کابینت آشپزخانه، مهم ترین تصمیمی است که باید بگیرید چرا که مستقیماً روی کیفیت، عمر مفید و هزینه تأثیر می گذارد. کابینت های موجود در بازار معمولا از جنس الوار یا چوب تراشیده ، MDF، آلومینیوم و لمینت و پی وی سی است. و از میان این ها میتوان گفت کابینت های از جنس الوار نسبت به رطوبت مقاومت کمتری دارند؛ در برابر کابینت های MDF قیمت کمتری دارند اما بهترین جنس میتوانید ورق های پی وی سی باشند. همچنین برای مدل دار بودن ورق ها میتوانید از فومیزه امباس استفاده کنید.

4- پانل های جعبه کابینت را آماده کنید

حال که برای طراحی و جنس و مدل کابینت به نتیجه رسیدید دست به کار ساختن میشویم ابتدا لوازم موردنیاز مثل تخته های سه لا، تعداد ورقه چوبی برای کشوها به اندازه موردنیاز (ساخته‌شده توسط خودتان یا پیش ساخته)، لولاها، پیچ های سوراخ دار، اره و سایر لوازم ضروری را آماده کنید.

ورق های چوبی را کمی بزرگ‌تر از ابعادی که در نظر گرفتید با اره برش دهید. زمانی که پنل های جانبی کابینت را آماده می کنید، باید به اندازه حدود 10 سانتی متر طول آنها را بیشتر در نظر بگیرید؛ این اندازه برای ایجاد پاخور کابینت ضروری است.

5- قاب جلویی کابینت را بسازید

قاب جلویی کابینت، محل قرارگیری تمام درب ها و کشوها را مشخص می کند و ظاهر آن مهم است اندازه قاب، باید متناسب با تعداد درب ها و کشوها باشد براس ساخت قاب از ورق های با کیفیت استفاده کنید که در اثر زمان دچار تاب نشود. معمولاً بهترین عرض قاب کابینت، 5 تا 10 سانتی متر است. برای ساخت آن، قطعات الوار را ببرید و بر اساس اندازه های موردنظر، با کمک چسب یا پرچ و میله، آنها را به هم متصل کنید.

6- برای مونتاژ کابینت دست به کار شوید

بعد از ساخت پنل ها و قاب ها را باید با کمک لولاها و مطابق با طرح کلی به هم متصل کنید. قبل از قراردادن اجزای اصلی در کنار هم، بهتر است آنها را با چسب یا پرچ به همدیگر نزدیک و فشرده می کنیم. به این نکته دقت کنید که محل سوراخ‌هایی که روی بدنه کابینت ایجاد کردید در نمای بیرونی قابل مشاهده نباشد؛ حتی وقتی درب را باز می کنیم نباید جای سوراخ‌ها و تا حد امکان جای لولا دیده شود.

7- آماده‌سازی درب و ساخت کشوها

یکی از مراحل آموزش کابینت سازی، ساخت درب و کشوی داخل کابینت است که میتوان گفت فرآیند نسبتاً ساده ای است؛ فقط به چند نکته دقت کنید برای این کار، ابتدا باید ابعاد و اندازه مورد نیاز کشو را تعیین کرده و قطعات لازم مانند پنل بالا، پنل پشت، دوطرفه و پایه ای را تهیه کنید و برای درب قاب کابینت و ابعاد درب را در نظر بگیرید. کشوها ابتدا ساخته می شوند و بعداً درون کابینت قرار می گیرند.

8- رنگ آمیزی بدنه کابینت

رنگ آمیزی حرفه ای کابینت یکی از مراحل مهم برای آموزش کابینت سازی است ابتدا با توجه به دکوراسیون خود توجه کنید قبل از شوع رنگ کاری با اسپری بهتر است سطح کار را کامل صاف و صیقلی کنید همچنین می توانید از ترکیب رنگ و لاک برای دوام بیشتر استفاده کنید و آن ها را مرحله به مرحله انجام دهید و صبر کنید تا مرحله قبلی به‌ خوبی خشک شود. پس از رنگ آمیزی، سطح رنگ شده را با کاغذ شیشه ای صیقلی کنید. شما میتوانید از فومیزه روکش دار را نیز خرید کنید.

9- نصب یراق‌آلات و قطعات تزیینی

انواع دستگیره های مختلفی از نظر ظاهری برای کابینت وجود دارد که میتوانید با توجه به سلیقه ی خود آن را انتخاب کنید می توانید متناسب با مدل کابینت، از یراق‌آلات استیل ضدزنگ، برنجی، طلایی یا آلومینیومی استفاده کنید که با پیچ ‌و مهره ثابت می شوند.

نصب یراق‌آلات و قطعات تزیینی

نصب یراق‌آلات و قطعات تزیینی

کلام آخر

در مطالب بالا سعی کردیم آموزش کابینت سازی را به طور کامل بررسی کنیم و نکات مهم در آموزش ساخت کابینت را بیان کنیم ساخت کابینت توسط خودتان میتواند لذت خوبی داشته باشد اگر میخواهید صفر تا صد کابینت سازی را یاد بگیرید میتوانید از دوره های آموزش کابینت سازی رایگان و یا پولی و یا پکیج آموزش کابینت سازی رایگان استفاده کنید. آموزش کابینت سازی به روش ایرانی میتواند شما را به هدفتان نزدیک تر کند.