استابلایزر پی وی سی چیست؟

در این مقاله قصد معرفی کامل استابلایزر پی وی سی را داریم اما استابلایزر پی وی سی چیست ؟ این استابلایزر حرارتی در پلیمر استفاده می شود و نسبت به حرارت حساس است که اگر دچار تنش شود از خود ماده ای به نام اسید هیدروکلریک آزاد می کند که این مواد که خورندگی بالایی دارد در طول فرآیند باعث خودرگی پی وی سی میشود. که با اضافه کردن پایدار کننده یا استابلایزر خاصیت هیدروکلریک اسید را خنثی کرده و به پایداری و حفظ مقاومت پلی وینیل کلراید کمک می کند. این پایدار کننده بیشتر در پی وی سی های سخت کاربرد دارد چرا که تولید آن در دماهای بالا انجام میشود.

نحوه ی عملکرد استابلایزر پی وی سی

زمانی که یک مولکول هیدروکلریک اسید آزاد شود، مولکوی های HCL اطراف نیز آزاد میشود و اینگونه است که پلیمر به سرعت تجزیه می شود. ولی اگر از پایدار کننده پی وی سی استفاده شود با آزاد شدن اولین مولکول HCL از ادامه فرآیند تجزیه جلوگیری می نماید.

ویژگی های استابلایزر های PVC

  • افزایش مقاومت حرارتی
  • کاهش زردی ناشی از فرایند شدن PVC در محصول نهایی
  • مقاومت نوری بالا
  • فرایند پذیری خوب
  • بهبود کیفیت سطح قطعات تولیدی
  • افزایش راندمان تولیدی
  • افزایش خواص مکانیکی محصول تولیدی
  • بهبود روان کنندگی در فرایند
  • بازدارندگی اشتعال و فرونشاننده دود

انواع استابلایزر پی وی سی- مجموعه شفیق

انواع استابلایزر

  • پایدارکننده های حرارتی —-> برای محفاظت پلیمر در حین فرآیند
  • پایدارکننده های امواج ماوراءبنفش (UV) —-> محفاظت پلیمرها در مقابل اشعه های خورشید که باعث تغییر رنگ و تخریب زودتر پی وی سی میشود .

استابلایزر یا پایدار کننده حرارتی

همانطور که گفتیم این پایدار کننده پی وی سی از پلیمر، در حین فرآیند محافظت میکند. یکی دیگر از کاربرد های مهم استابلایزر حرارتی مربوط به مواد بازیافت شده است. با اضافه کردن استابلایزر برای مواد بازیافت باعث حفظ ویژگی آن ها میشود. نمک و ترکیبات با پایه فلزی و همچنین استابلایزر فلزی از نوع غیر ارگانیک از مواردی هستند که میتوان بعنوان پایدار کننده حرارتی استفاده کرد.

انواع پایدارکننده حرارتی پی وی سی

پایدار کننده های حرارتی، خود انیز انواع مختلفی دارد که همگی در راستای مقاوم کردن پی وی سی در مقابل گرمای فرآیند تاثیر میگذارند که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم :

۱-پایدار کننده های برپایه سرب:

یکی از قدیمی‌ترین، ارزان‌ترین و متداولترین پایدارکننده‌های حرارتی پی وی سی، پایدار کننده های سربی است که درصد زیادی از مصرف استابلایزرpvc جهان را به خود اختصاص داده ولی اخیراً به خاطر 🍃 حفظ محیط زیست و سمی بودن سرب استفاده از این نوع پایدار کننده ممنوع شده است.

2-پایدار کننده های قلع:

برای استفاده در پی وی سی سخت شفاف از پایدار کننده قلع استفاده میشود که سازگاری خوبی نیز با پی وی سی دارد. البته به علت مشکلاتی که در روان کنندگی دارد باید این پایدار کننده ها را با روان کننده های ویژه استفاده کرد. همانطور که گفتیم عدم استفاده از پایدار کننده های سرب در کشورهایی مثل آمریکا، باعث شده تا از این پایدارکننده در تولید پروفیل و لوله  استفاده میشود.

انواع پایدار کننده های قلع:

۱- شامل مرکاپتان : این پایدار کننده کارایی بالایی برای شفافیت پی وی سی دارد. اما این پایدار کننده به علت گوگردی که دارد معایبی مانند بوی بد ناشی از گوگرد، ثبات نوری بسیار پایین و بوجود آمدن لکه های ناشی از گوگرد را دارد.

۲- ترکیبات کربوکسیلیک قلع : از مزیت های این ترکیب میتوان به ثبات نوری بالا، ثبات حرارتی طولانی مدت در دما های پایین و شفافیت خوب آنها اشاره کرد. از طرفی قیمت بسیار بالای آنها و ثبات حرارتی پایین تر از سرب و مرکاپتان های قلع کاربرد این مواد را محدود کرده است.

 ۳-پایدار کننده های صابون های فلزی:

این استابیلایزرهای پی وی سی به صورت جامد، مایع و خمیری تولید میشوند و این حالت ها به طول زنجیر کربوکسیلیک و شاخه های جانبی بستگی دارد. استابیلایزر های پایه صابون های فلزی میتواند از مخلوط کربوکسیلات های فلزی مانند باریم/کادمیوم، باریم/روی، کلسیم/ و یا مخلوط کلسیم/روی/منیزیم تولید شود. از این استابیلایزر می توان در فرآیندهای تزریق، اکستروژن، کلدرینگ در محصولات شفاف، نیمه شفاف و یا غیرشفاف مثل انواع گرانول، شیلنگ،استابیلایزر کابل و یا استابیلایزر ورق های فومیزه و کف پوش استفاده کرد. از این استابیلایزر به عنوان پایدار کننده های حرارتی غیرسمی و دوستدار محیط زیست یاد میشود.

محصول پیشنهادی :» ورق pvc امباس

استابلایزر یا پایدار کننده امواج ماوراء بنفش(UV)

امواج UV تاثیرات منفی روی پی وی سی دارد مانند از بین رفتن رنگ و ساختار. استفاده از استابلایزر PVC مانع نفوذ این تشعشعات شده و در نتیجه به حداقل رساندن این آسیب ها را به همراه خواهد داشت.

مزایای استفاده از استابلایزر PVC

  • باعث حفظ محیط زیست
  • جلوگیری از شگستگی، تغییر رنگ و تغییر ساختار پی وی سی
  • جلوگیری از تضعیف خاصیت مکانیکی پی وی سی
  • جلوگیری از فرآیند فرسایش و تخریب پلی وینیل کلراید
  • حفظ ویژگی های ظاهری و خواص پلیمر

کاربرد استابلایزر پی وی سی-مجموعه شفیق

کاربرد استابلایزر پی وی سی

استابلایزر (پایدار کننده) پی وی سی در حالت های مایع و پودری قابل استفاده هستند البته در بیشتر جاها از حالت پودری آن استفاده میکنند. این مواد کاربرد زیادی دارد که میتوان به تولید انواع : میلگرد، لوله پی وی سی، انواع سیم و کابل، انواع فیلم و روکش اشاره کرد.

محصول پیشنهادی :» صفحه کابینت pvc

قیمت استابلایزر پی وی سی – قیمت روغن استابلایزر

قطعا برای درصد زیادی از افراد قیمت یک فاکتور مهم در خرید است ولی استابلایزر پی وی سی نیز همانند خیلی از محصولات وابسته به جنس و نوع آن است برای این پایدار کننده نیز بر اساس نوع آن و هم اینکه پودری یا مایع باشد میتواند قیمت متفاوتی داشته باشد.

استابلایزر پودری بخریم یا استابلایزر مایع؟

قطعا این سوال شما نیز خواهد بود که پایدار کننده مایع بخریم یا پایدار کننده پودری؟ به طور کلی نمیتوان گفت کدوم نوع بهتر است چرا که هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارند در صنعت های مختلفی استفاده میشود برخی از آن ها برای فرآیند های پی وی سی سخت و برخی برای پی وی سی نرم و برخی دیگر برای هر دو نوع کاربرد دارند. پس در ابتدا باید نیاز سنجی کنید و با توجه به آن اقدام به خرید پایدارکننده استابلایزر pvc کنید.

محصول پیشنهادی :» کابینت روشویی

خرید استابلایزر PVC

پیشنهاد ما به شما قبل از خرید قبل از خرید استابلایزر پی وی سی این است که کاملا با نوع ، برند و ویژگی های پایدار کننده ها آشنا شوید و بهترین گزینه را برای کار خود انتخاب کنید تا از بروز ضرر های احتمالی زمانی و مالی جلوگیری کنید .

شرایط نگهداری استابلایزر PVC :

از شرایط نگهداری استابلایزر PVC میتوان بدین موارد اشاره کرد :  نگهداری در مکانی خشک و خنک و با تهویه مناسب، نگهداری در محفظه بسته، نگهداری به دور از آتش، گرما و تابش نور مستقیم خورشید. مدت زمان نگهداری از تثبیت کننده پی وی سی، 18 ماه است.

نکته » اگر پایدار کننده پی وی سی روی پوست شما پاشید سریعا با صابون بشویید، مراقب ورود استابلایزر پی وی سی به دهان و چشم خود باشید همچنین از استنشاق بخار و دود استابلایزر پی وی سی جلوگیری کنید.

سخن آخر ❤️

برای خرید پایدار کننده پی وی سی میتوان از تولید کننده استابلایزر pvc خرید کرد که علاوه بر کیفیت مطمئن ، قیمت مناسب تر نیز خرید کنید. در بالا به قیمت استابلایزر پی وی سی اشاره کردیم که به چه عواملی بستگی دارد و بهترین کار برای خرید این است که ابتدا با آشنایی خصوصیات و انواع استاپلایزر ، نیاز سنجی کرده سپس اقدام به خرید استابلایزر pvc کنید که میتوانید از فروشندگان افزودنی های pvc این کالا را خرید کنید.