ریل کشو چیست ؟

در این مطلب با انواع ریل کشو کابینت آشنا می شوید، علت پیدایش ریل در کابینت و کشو چه بوده؟ از گذشته های نه چندان دورکشو های دراور و کشو های کابینت فلزی و چوبی را به خاطر می آورید که با ایجاد زهوار به بدنه کشو  و حرکت در شیار متصل به بدنه کابینت و باز و بسته می شد ، بزرگترین عیب این نوع ریل کشو اصطکاک شدید بود که علاوه بر ایجاد دشواری در باز و بسته کردن  باعث از بین رفتن کشو یا بدنه کابینت میشد.

ریل کشو چیست ؟

انواع ریل کشو

در این قسمت قصد داریم با انواع ریل کابینت آشنا شویم. با گذشت زمان ریل کشو تولید و در بازار عرضه شد، خلاقیت و ایده های نو باعث شد که به مرور زمان ریل کشوهای متنوعی به بازار عرضه شد که کارایی مختلفی داشت و در عین حال آسودگی را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.به طور کلی میتوان بدنه کابینت و یراق آلات آن مهم ترین فاکتور برای کیفیت کابینت است که بهترین نوع ورق برای کابینت ورق پی وی سی است. اگر بخواهیم مختصر درباره ریل‌های کشویی صحبت کنیم ابتدا باید انواع ریل کشو را معرفی کنیم :

  • ریل کشویی غلطکی
  • ریل  کشویی ساچمه ای
  • ریل کشویی تاندم
  • ریل کشویی مجیک باکس بدنه فلزی و شیشه ایی

ریل کشو غلطکی :

ریل غلطکی کشو یکی از اولین راه حل هایی بود که مورد استفاده قرار گرفت، این ریل ها ساختار ساده ای دارند، جنس ریل ها  از آهن است و لبه دارد که غلطک پس از نصب بر روی آن به صورت روان حرکت میکند، نصب ریل کشو غلطکی ساده است و نیازی به دانش خاصی ندارد، نکته ایی که درباره  این ریل حائز اهمیت است نوع مصرف آن است، ریل کشو غلطکی مخصوص کشوهای سبک هستند و طبیعی است که در استفاده های سنگین کارایی خود را از دست خواهند داد. عرض این ریل معمولی 2 سانتی متر است و در سایزبندی (طول) زیر به فروش می رسد:

  • ریل غلطکی 30 سانت
  • ریل غلطکی 35 سانت
  • ریل غلطکی 40 سانت
  • ریل غلطکی 45 سانت
  • ریل غلطکی 50 سانت

ریل ساچمه ایی :

یکی از انواع ریل کشویی ، ریل کشوی ساچمه ای است. عملکرد ناقص ریل کشو غلطکی باعث شد تا برای جبران معایب ، ریل جدید با ساختار جدید وارد بازار شود، ریل های ساچمه ای یا تلسکوپی محصول جدیدی بود که از چند بابت نتیجه مطلوبی را برای مصرف کننده  همراه می آورد، اول به دلیل وجود ساچمه های متعدد در ساختار  ریل حرکت نرم تر و قابلیت تحمل وزنی در کشو به وجود می آورد، ریل های ساچمه ای  به نسبت ریل های غلطکی قابل اطمینان‌تر  هستند و ساختار محکم تری دارند و در  چند نمونه از جمله دو تکه ، سه تکه باریک ، سه تکه پهن تولید و عرضه می شود.

همین دلیل باعث شد تا موارد استفاده ریل ساچمه ای بیشتر شود و به عنوان یکی از “پر مصرف ترین ریل کشو” به بازار معرفی شود، ریل های ساچمه ای از ورق آهن ساخته شده اند و تا  طول ۷۰ سانتیمتر هم قابلیت استفاده در کشو ها را دارند و همین مسئله باعث شد تا در ساخت کشو با ابعاد و عمق بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.

مسئله‌ای که بیش از هر موضوع دیگر کاربرد این محصول را متمایز می‌کند آرامبند بودن آن است یعنی کشو با هر شدتی بسته شودریل ساچمه ایی آرام بند پمپ هایی درآن تعبیه شده تا  چند سانتی متر مانده به بسته شدن شدن کامل ، این کار به آرامی و بدون ایجاد ضربه و سر و صدا صورت بگیرد.

محتوا پیشنهادی : متریال چیست؟

ریل ساچمه ایی کشو

ریل کشو تاندم یا ریل مخفی  :

ریل تاندم (tandem) یا ریل مخفی نسل سوم ریل کشویی است که به بازار آمده از ویژگی های این ریل می تواند به طول عمر بالا ،  مخفی بودن آن و ایجاد فضای بیشتر در کشو  اشاره کرد.

علت نام گذاری  این ریل ها به نام تاندم چیست  ؟

تاندم به معنی پشت سر هم میباشد که برگرفته از سیستم قطعات از جمله چرخ دنده و غلطک هایی که پشت سر هم قرار گرفتند می باشد،ریل های تاندم تحمل وزن بیشتری نسبت به ریل ساچمه ای دارند و علاوه بر کشو در قسمت‌های دیگر کابینت مانند سطل زباله توکار، سوپر مارکت ، کابینت و طبقات کنج هم مورد استفاده قرار می گیرند. درب کشو ها و ریل های تاندم را می‌توان به صورت فشاری یا تاچ مورد استفاده قرار داد و هم به صورت آرام بند و همراه با ترمز قابل استفاده است بدین معنا که وقتی درب کشو با هر شدتی که بسته شود در فاصله معین انتهایی ریل با کاهش سرعت بسته شده و از وارد کردن صدمه به کشو جلوگیری مینماید. از این ریل میتوان برای کابینت روشویی پی وی سی نیز استفاده کرد.

ریل تاندم یا ریل مخفی کشو

ریل کشو مجیک باکس :

جدید ترین و مدرن ترین ریل کشو ریل مجیک باکس است که به نام های ریل بدنه دار و تاندم باکس هم شناخته می‌شود، جدیدترین طراحی و تکنولوژی ساخت ریل ها مربوط به همین محصول است و همه مزایا و انتظارات از یک ریل را دارا می باشد و دغدغه ها در مورد ابعاد کشو با این ریل از بین رفته است چرا که ریل مجیک باکس یا تاندم باکس علاوه بر یک دست ریل یک بدنه فلزی یا شیشه ای را همراه خود دارد که می‌تواند یک کشوی کامل را به آن نصب کرد.

اگر بخواهیم در یک نگاه اجزای تشکیل دهنده ریل مجیک باکس را نام ببریم میتوانیم به یک دست ریل تاندم ، بدنه چپ و راست و براکت های مناسب با ارتفاع اشاره کنیم، انواع ریل های مجیک باکس آرامبند هستند و نکته قابل توجه آن تحمل وزن است  که گاها  تا ۵۰ کیلوگرم هم می‌رسد .

محتوای پیشنهادی : لترون چیست؟

ریل مجیک باکس کشو

قیمت ریل کشو :

برای باز و بسته کردن راحت کشو ها از ریل استفاده می شود. ریل ها با توجه به وزن باری که کشو قرار است تحمل کند انتخاب می شوند. بدلیل متنوع بودن انواع یراق آلات و برندهای مختلف قیمت هر کدام از انواع ریل کشو متفاوت است. مثلا قیمت ریل کشو ساده با قیمت ریل دراور متفاوت است.

محتوا پیشنهادی : برای مشاهده نمونه های تایل سقفی  کلیک کنید.

بهترین برندهای ریل کشویی که در ایران به فروش می رسند

برندهای سازنده ی ریل کشویی و کابینتی در ایران زیاد است بسیاری از این برندها خارجی و نمونه های قابل توجهی نیز در داخل ایران مشغول به کار هستند. در حال حاضر برندهای با کیفیت و معروف ایرانی و خارجی که در ایران موجود هستند عبارتند از: ریل های کشویی بلوم، فانتونی، یونی هوپر، ملونی و هفله خارجی و ریل امیت ایرانی.

هنگام خرید ریل کشویی به چه نکاتی توجه کنیم؟

ریل های کشویی کاربردهای بسیاری دارند که شما هم بر اساس همین کاربرد ها باید نوع ریل کابینتی را انتخاب کنید در واقع درست است درست است که استفاده از ریل ها باعث ظاهر زیبا برای کابینت و دراور و میز آرایش و… میشود اما اگر انتخاب درستی نداشته باشید هزینه ی اضافی داده اید و باید ریل مناسب را جایگزین کنید بهتر است قبل از خرید ریل کشویی به این نکات دقت کنید :

  • ابتدا باید نیازسنجی دقیقی از آنچه می خواهید داشته باشید. باید بدانید کشوی شما چه ابعادی دارد، از چه جنسی ساخته شده است، چقدر قرار است سنگین شود و از آن کشو در کجا استفاده می شود.
  • اگر از کشو در مکان هایی مانند اتاق خواب یا آشپزخانه استفاده می کنید حتما باید نوع آرام بند آن را بخرید تا هنگام باز و بسته شدن صدا کمی ایجاد کند.
  • به کیفیت به همراه قیمت به صورت توامان توجه کنید. دقت کنید که چرا یک ریل ارزان است و آیا گران بودن یک ریل نشان دهنده کیفیت بالای آن است یا نه

محتوای پیشنهادی : برای خرید و مشاهده ماربل شیت کلیک کنید.

نصب ریل کشو کابینت:

نصب ریل کشو کابینت کار سختی نیست اما شما برای اطمینان خاطر میتوانید این کار را به متخصصان بسپارید.

سخن آخر

با توجه به ساختار امروزی کابینت های آشپزخانه و سرویس بهداشتی ،  ریل های کشویی یکی از ارکان اصلی شکل گیری کابینت است  به همین جهت  سعی کردیم در این مقاله ریل کشو و کابینت را بررسی کرده و انواع ریل کشو را بررسی کنیم. گروه صنعتی و بازرگانی شفیق با ارائه مقالات و مطالب تخصصی صنعت چوب و دکوراسیون شما را در یافتن مسائل آموزشی همراهی می کند ، جهت مطالعه سایر مطالب به بخش مقالات مراجعه کنید.