ورق پی وی سی و اشتعال پذیری ورق پی وی سی

ورق پی وی سی ویژگی های زیادی همچون اشتعال پذیر نبودن ورق پی وی سی و… داراست که در ادامه به آن میپردازیم. بیشترین کاربرد این ورق ها در دکوراسیون خانه و ادارات است که به طور کلی میتوان گفت در ساختمان سازی استفاده میشود. همانطور که میدانید این ورق ها سبک بوده و در برابر رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم هستند. این روزها تنوع آن ها بسیار زیاد شده به گونه ای که قبلا این ورق ها فقط در رنگ های سفید بودند ولی با پیشرفت تکونولوژی این نوع ورق ها دارای تنوع رنگی هستند و میتوان روی آنها حکاکی و منبت کاری و چاپ و روکش انجام داد.

اشتعال پیذیری ورق پی وی سی

خصوصیات اصلی پلیمر PVC

همانطور که گفتیم پی وی سی ماده ای متنوع و مقرون به صرفه است. همچین خواص زیاد و متنوعی دارد که در زیر به آن اشاره میکنیم :

خصوصیات الکتریکی :

بخاطر استحکام دی الکتریک خوب ، PVC عایق خوبی است.

ماندگاری :

PVC یک محصول مقاوم در برابر : شرایط آب و هوایی ، خوردگی ، شوک و سایش میباشد. پس با این شرایط یک انتخاب مناسب برای کاربرد محصولاتی که در فضای باز استفاده میباشند و یا مکان هایی که میخواهیم این محصول عمر زیادی داشته باشد استفاده میگردد.

بازدارندگی شعله :

شاخص اکسیداسیون آن 45 ≥ است. از تری اکسید آنتیموان به طور گسترده ای استفاده می شود، معمولاً در ترکیب با نرم کننده های استر فسفات، عملکرد بسیار خوبی در برابر آتش و خواص مکانیکی دارد.

مقاومت شیمیایی :

PVC در برابر کلیه مواد شیمیایی و معدنی ،اسیدهای رقیق، قلیایی های رقیق شده و هیدروکربن های آلیفاتیک مقاومت بسیار خوبی دارد.

وِِیژگی ورق فومیزه و پی وی سی

اشتعال پذیری ورق پی وی سی

یکی از پرسش های متداول مجریان دکوراسیون داخلی درباره واکنش ورق PVC به آتش و یا اشتعال پذیری ورق پی وی سی و مقایسه دامنه پذیرش حریق نسبت به چوب و مشتقات چوب است. درگذشته برای ساختمان سازی یا دکوراسیون داخلی ساختمان بطور متداول از چوب استفاده میشد، با گذشت زمان و ورود ماشین آلات جدید به صنعت چوب متریالهای جدیدی پا به این عرصه نهاد که باعث شگفتی همگان شد .

محصولات جدید با تمام جذابیت ها نقاط ضعفی هم داشتند، اشتعال پذیری و گسترش آتش یکی از مواردی بود که بصورت موروثی به مشتقات چوب منتقل شده بود، بخصوص اکنون که محصولات جدید چوبی مانند نئوپان و ام دی اف حاوی چسب بوده که اشتعال پذیری بالایی دارد . این ورق ها همان چیزی بود که این صنعت انتظارش را میکشید و میتوانست بخاطر خواصش تحولی جدید در دنیای ساختمان و دکور سازی باشد.

شما میتوانید ورق پی وی سی روکش دار را نیز مشاهده کنید.

چرا فومیزه پی وی سی نمی سوزد ؟

میتوان گفت ورق پی وی سی به صورت ذاتی خودخاموش شونده است. دمای مورد نیاز برای آتش گرفتن آن ۱۵۰درجه بالاتر از اشتعال چوب است. در اشتعال، میزان اکسیژن یا بهتر بگوییم غلظت اکسیژن در مخلوط اکسیژن و نیتروژن بسیار مهم است. این مزیت مواد عالی، PVC را به یکی از راه حل های محبوب برای پرده های درب و روکش های داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

زمانی که هوا 21%  اکسیژن را شامل بشود نباید شاهد سوختگی و اشتعال باشیم ، این معیار را  LOI نامگذاری کرده‌اند و بر همین اساس درصد اکسیژن اجسام مختلف مورد آزمایش قرار داده می شود. مهندسین در گروه صنعتی و بازرگانی شفیق به این نتیجه رسیده‌اند که اجسام در LOI بالای ۲۵ تا ۲۷ فقط در حرارت های بالا خواهند سوخت و ورق های پی وی سی دارای شاخص ۴۵ تا ۵۰ هستند و این در حالی است که شاخص اکسیژن چوب ۲۱ الی ۲۵ است.

با استناد به همین مسئله می توان  PVC را به علت LOI بالا و آزاد کردن گاز کلر به هنگام آتش سوزی خود خاموش شونده نامید. چرا که ثابت شده PVC  به تنهایی و بدون منابع گرمایی به هیچ عنوان نخواهد سوخت و در هنگام قرار گرفتن در شرایط احتراق بالا، گرما و حرارت از خود ساطع نمی‌کند و بعید است که باعث اشتعال اجسام پیرامون خود شود.

محصول پیشنهادی : کابینت روشویی

قیمت وررق پی وی سی