آشنایی با انواع تیغ اره دیسکی برش  صنعت چوب

کارخانجات و کارگاه های بزرگ و کوچک، نجار ها و مجریان کابینت و مصنوعات چوبی بیشترین استفاده از تجهیزات برش را دارند و طبیعتاً صفحات و تیغ اره برش که انواع مختلفی هم دارند به کیفیت و سرعت کار آنها کمک شایانی می‌کند. در این مطلب قصد داریم با صفحات مخصوص برش (تیغ اره دیسکی برش) چوب ، ام دی اف و pvc آشنا شویم و به صورت جزئی به تفاوت های بین آنها بپردازیم، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی : معرفی کامل ابزارآلات برش چوب و فومیزه

تیغ اره دیسکی مخصوص چوب :

تفاوت عمده تیغ اره دیسکی برش چوب با ام دی اف را در قطر ، تعداد و ترتیب دندانه های تیغ می توان جستجو کرد .به طور کلی تیغه های برش دیسکی را به دو دسته می توان تقسیم کرد :

نوع برش طولی (rip cut) و برش عرضی ( cross cut) که با توجه به میزان بار برداری از سطح و مغز چوب تفاوت هایی دارند. البته تیغ اره دیسکی ترکیبی از هر دو نوع هم وجود دارد که کاربرد های متفاوتی دارند از جمله در فارسی بر ها و اره های میزی بیشتر استفاده می شوند اما باید توجه داشت که برش چوب و ام دی اف به صورت تخصصی نیازمند تیغ اره دیسکی مخصوص است.

محصول پیشنهادی : ورق پی وی سی

تیغ اره دیسکی طولی (rip cut)

اگر یک حسن و یک عیب این تیغ اره دیسکی را بخواهیم نام ببریم میتوانیم بگوییم که تیغ های دیسکی برش طولی سرعت بالا و در عوض دقت پایین تر نسبت به نمونه دیگر در برش دارند. دندانه های تیغ اره دیسکی برش طولی کمتر است و معمولاً بین 14 تا 40 دندانه دارد و عمق و عرض فضای بین دندانه ها که اصطلاحاً گلویی گفته میشود بیشتر است و علت آن بار برداری بیشتر دندانه ها از چوب است و باید توجه داشت که تیغ اره دیسکی طولی (rip cut) به هنگام برش چوب زیر خط برش لب پریدگی ایجاد میکند.

تیغ اره دیسکی برش عرضی  (cross cut)

تفاوت عمده این تیغ‌ها وجود تعداد دندانه های بیشتر نسبت به نوع صفحه برش طولی است. سرعت برش و حجم باربرداری از سطح و مغز چوب نیز کمتر است، خط برش آن صاف و بدون هیچگونه لب پریدگی می باشد، شاید یکی از معایب این محصول عمر کمتر نسبت به تیغه برش طولی را بتوان عنوان کرد . از این تیغ برای بریدن صفحاتی با روکش چوب طبیعی و پلی وود هم استفاده می کنند که اصلی ترین علت این انتخاب هم خط برشی بدون پارگی و لب پریدگی است.

انواع دنده در تیغ اره دیسکی

قبل از آشنایی با تیغ اره برش ام دی اف بهتر است با انواع دنده های آن برش دیسکی آشنا شوید . در زیر انواع تیغ ها را بررسی میکنیم دندانه های آسیابی  یا همان FLAT TOP GRIND   است که مخفف آن  F T G خوانده می شود ،  کارایی آن بیشتر در برش های صاف و منظم است.

محتوای پیشنهادی : برای اطلاعات 0 تا 100 لترون کلیک کنید.

دندانه F T G

 

دندانه های T C G   :

دندانه های ذوزنقه ایی شکل صاف که یک کدام آن صاف و دیگری زاویه دار است که اصطلاحا TRIPLE CHIP GRIND  و با مخفف T C G  خوانده میشود .

دندانه های A T B :

تیغه های مخروطی شکلی  که با یکدیگر جهت مخالف دارند ، اصطلاحاً به آن ALTERNATE  TOP  BEVEL  یا به اختصار  A T Bمیگویند استفاده از این نوع تیغ اره دیسکی  برش در چوب های نرم ،  سخت و تخته سه لایه است .

محصول پیشنهادی : کابینت روشویی پی وی سی

 دندان های HI ATB  :

این دندانه ساختاری شبیه دندانه ATB دارد با این تفاوت که دندانه های ذوزنقه ای که مخالف یکدیگر هستند زاویه بیشتری نسبت به یکدیگر دارند و در اصطلاح به آن  HI ATB میگویند. بیشترین کاربرد صفحه برش دیسکی با این دندانه در دستگاه های مثل دورکن یا پانل بر است.

تیغ اره دیسکی مخصوص برش ام دی اف :

به دلیل اینکه بر روی ام دی اف اکثراً روکش وجود دارد و برشکار نیازمند یک برش صاف و تمیز و بدون لب پریدگی است باید به سراغ تیغ برشی رفت که دندانه های آن زیاد و با فاصله کم از همدیگر باشند . یکی از گزینه ها می تواند تیغ برش TCG باشد که یک دندانه صاف و دیگری زاویه دار است و نکته دیگر در مورد دندانه ها این است که یکی در میان بر روی آنها از تیغه الماس استفاده شده و همین مسئله باعث شده تا برش تمیز و بدون لب پریدگی صورت بگیرد از دیگر معایب استفاده نکردن از تیغه مخصوص ام دی اف به هنگام برش به غیر از لب پریدگی سوختگی در محل برش است که ظاهر کار را نامناسب جلوه میدهد.

محصول پیشنهادی : فومیزه امباس 

تیغ اره دیسکی مخصوص برش ام دی اف :

تیغ اره دیسکی برش دیسکی  pvc (فومیزه ) :

با توجه به شباهت هایی که به لحاظ چگالی در ورق های pvc فومیزه و ام دی اف وجود دارد و نظر به اینکه در ورقه های فومیزه  هم نوع  روکش دار (فومیزه روکش دار) وجود دارد و برش مستقیم و بدون لب پریدگی اهمیت  زیادی دارد،اکثر نجاران و مجریان دکوراسیون و کابینت سازان از تیغه های مناسب به برش ام دی اف برای فومیزه هم استفاده می‌کنند.

تیغ اره دیسکی T C G پرکاربردترین تیغ در بین مصرف کنندگان ورق های فومیزه است چراکه با توجه به تراکم فومیزه و فاصله بین دندانه ها به نظر می‌رسد که  تیغ اره برش  دیسکی مناسب برای این کار است  .

خرید فومیزه در اصفهان

کلام آخر  :

با توجه به مطالب ذکر شده باید متذکر شد استفاده از تیغ اره دیسکی مناسب بسیار حائز اهمیت است و می تواند به عنوان یکی از نشانه های نجار یا اپراتور ماهر برش قلمداد شود .ما در اینجا تنها به بخش کوچکی از نیازمندی‌های صفحات برش دیسکی اشاره کردیم که با توجه به نوع مصرف متریال بسیار وسیع و گسترده و قابل تحقیق است، امیدواریم که این مقاله  کمکی به ارتقاء سطح آگاهی شما کرده باشد، برای مطالعه مقالات تخصصی صنعت فومیزه و چوب به بخش مقالات در سایت گروه صنعتی و بازرگانی شفیق مراجعه کنید.