امروزه با پیشرفت در صنعت دکوراسیون و صنعت کابینت سازی و ساخت کابینت pvc و به سمت پیش رفته که علاوه بر ظاهر زیبا و جذاب تر کارایی بیشتری نیز دارد. استفاده از جک کابینت که باز شدن درب کابینت را به صورت عمودی ممکن کرده است و برای استفاده از حداکثر فضای آشپزخانه و ساخت کابینت ها با توجه به فضای موجود نیاز به یک سری یراق آلات است که ما را در این مسیر یاری کند.

عملکرد جک درب کابینت

در حقیقت جک عملکردی شبیه به لولا کابینت دارد و برای باز و بسته شدن درب کابینت به کار میرود جک کابینت مخصوص کابینت های هوایی است و زمانی که درب کابینت را باز میکنید آن را به سمت بالا هدایت میکند و در هنگام رفت آمد مزاحمتی برای افراد ایجاد نکند.

مزیت استفاده از جک در کنار لولا کابینت

همگی میدانیم که لولا کابینت وظیفه ی باز و بسته کردن درب کابینت را دارد لولا کابینت هم در انواع مختلف و در سایز های مختلفی در بازار موجود است و اما چرا برای باز و بسته کردن درب کابینت از جک استفاده کنیم ؟! باید بگوییم خوبی استفاده از جک در کنار لولا کابینت برای آسانی در باز و بسته کردن درب کابینت در هر زاویه از باکس است و همچنین برای کابینت های بالا و بزرگ که دسترسی به درب آن ها برای باز و بسته کردن سخت تر است جک ابزار کمکی است و همچنین این جک ها در برابر ضربه و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد.

جالب است بخوانید : انواع لولا کابینت

انواع جک کابینتی

انواع جک کابینتی- پر طرفدارین ترین جک کابینتی

معرفی انواع جک

جک کابینت مدل های مختلفی دارد مثلا برخی مدل ها فقط درب را فقط به سمت بالا باز میکند و برخی دیگر علاوه بر باز و بسته کردن میتواند درب را در موقعیت دلخواه شما نگه دارد همچنین این جک کابینت در سایز های مختلفی وجود دراد که جک  آرام بند یکی از پر طرفدار ترین انواع جک هاست .

بهترین جک در کابینت آشپزخانه

به طور کلی سه نوع جک کابینتی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره میکنیم :

  • جک گازی کابینت (جک پمپی) : یکی از ارزان ترین و متداول ترین جک های کابینتی، این نوع جک است جک پمپی، وقتی شما قصد باز کردن درب کابینت را دارید نیروی وارده دست شما را چند برابر کرده و باعث میشود در آسان تر باز شود این نوع جک در 5 مدل با قدرت های 60،80،100،120 و 120 نیوتن در باز میتوان پیدا کرد.
  • جک اتوبوسی کابینت : جک اتوبوسی بهترین گزینه برای کابینت آبچکان چه در منزل و چه از تجهیزات آشپزخانه های صنعتی است این نوع جک درب کابینت را در راستای موازی با کابینت و به سمت بالا هدایت میکند و در دو سایز 60-90 و 90-120 در باز میتوان پیدا کرد.
  • جک اونتوس کابینت : این نوع پیشرفته ی جک است و در نوع های مختلفی موجود است و بیشتر برای درب های بزرگ و سنگین استفاده میشود و در این نوع شما میتوانید درب کابینت را در موقعیت دلخواه نگه دارید این جک کابینت در کیفیت بالا ساخته شده و خرابی پایینی دارد این جک در دو نوع سبک و سنگین وجود دارد و به دلیل کاربردهای محدودی که دارند کمتر مورد استفاده کاربران قرار میگیرد.

از دیگر مدل جک میتوان به مدل های زیر اشاره کرد :

  • جک آرام بند فانتونی : این جک کابینت یکی از مدل های جک آرام بند است و برای جنس های خاصی مثل ام دی اف مناسب است این جک با چرخش حول محور بالا کار میکند و برای کابینت های عریض و به سمت بالا کاربرد دارد.
  • جک معکوس : برخلاف اسمش کارکردی و ظاهری شبیه به بقیه ی جک ها دارد و برای نگه داشتن درب کابینت و کمد به کار میرود این مدل به خاطر نداشتن روغن یا ماده لغزنده قیمت بالاتری نسبت به جک های معمولی دارد ولی این مدل استحکام بالایی دارد.

جالب است بخوانید : تفاوت ورق ام دی اف با ورق پی وی سی

تناسب سایز جک با درب 

جک های کابینتی را میتوان برا اساس توان قدرتی دسته بندی کرد یعنی میتوان با توجه به ابعاد و اندازه درب کابینت ها از جک کابینتی با توان متفاوت (این توان ها با واحد اندازه گیری نیوتن سنجیده میشوند) استفاده کرد به این صورت که برای کابینت های که اندازه ی درب آن ها تا 70 سانتی متر است از جک 80 نیوتن استفاده میشود و برای درب های از 70 به بالا تا یک متر از جک 100 نیوتن استفاده میشود و از جک ها 120 هم برای درب های کابینت های بالای 1 متر به کار برده میشود. استفاده ی درست از توان مناسب در حفظ دوام کابینت و اتصالات آن موثر است.

انواع جک کابینتی

انواع سایزهای جک کابینتی

نکاتی برای انتخاب یا خرید مدل مناسب

همانطور که اشاره کردیم جک های کابینتی مدل های مختلفی دارد که انتخاب رست آن ها از هزینه های اضافی جلوگیری میکند در پایین به نکاتی اشاره میکنیم که در انتخاب یک مدل از جک کابینت میتوانید از آن استفاده کنید. شما در هنگام انتخاب یک مدل جک باید به نوع کارکرد آن و تناسب مشخصات آن با کابینت‌های آشپزخانه خود دقت کنید در زیر به بعضی از این نکات اشاره میکنیم »:

  • حداقل و حداکثر طول جک
  • اندازه لنت بالا و پایین
  • پیچ تنظیم جک
  • پشتیبانی مناسب از وزن درب کابینت
  • دقت به طول و عرض و ارتفاع درب کابینت
  • مرغوبیت جنس جک (بازو و پمپ)

خرید جک کابینتی

زمانی که برای خرید یراق آلات کابینت مثل ریل ، لولا ، جک و… اقدام میکنید پیشنهاد ما این است که این تجهیزات به خاطر اینکه به صورت روزانه و مداوم استفاده میشود برای جلوگیری از خرابی زودهنگام از متریال با کیفیت بالا استفاده کنید تا مجبور نباشید به زودی زود هزینه ی تعمیر یا تعویض دهید به طور مثال جک های کابینتی در سه جنس فولاد ، برنج و پلاستیک ساخته میشود که جنس فولاد با کیفیت ترین و مرغوب ترین آن هاست.

قیمت جک کابینتی

هنمانطور که در بالا گفتیم این جکها انواع مختلفی دارد و قیمت جک کابینت میتواند با توجه به جنس ، مدل ، برند و سایز متفاوت باشد و اما نکته ی مهم این است که سعی کنید از فروشندگان مطمئن خرید کنید تا جک  برنجی را به جای جک  فولادی با قیمت جک کابینت فولادی نفروشند.

برترین تولید کنندگان جک

این تجهیزات میتواند تولید داخل و یا وارداتی باشند به همین خاطر تنوع زیادی وجود دارد از معروف ترین برندها می‌ توان به شرکت های یونی هوپر، ملونی، فانتونی، بلوم، هفله، صامت، سارو و … اشاره کرد.

عوامل اصلی خراب شدن جک کابینتی

عوامل اصلی خراب شدن جک کابینت و تعمیر جک کابینت

تعمیر جک کابینت

جک ها پر استفاده ترین ابزارت در کابینت آشپزخانه هستند چرا که درهای کابینت به صورت مدام باز و بسته میشود کابینت هایی که درب های آن ها به صورت بالا باز میشود معمولا از جک پمپی استفاده میکنند که به دلیل داشتن گاز در داخل این جک‌ها، استفاده زیاد، باعث  میشود گاز آن ها خارج شود در زیر لیستی از بیشترین علت های خراب شدن جک را بررسی میکنیم :

  • نصب جک در سمت اشتباه
  • استفاده ی زیاد از جک و فرسایش آن
  • شکستن قسمتی از جک
  • متناسب نبودن وزن درب کابینت و جک
  • نگهداری نامناسب
  • خشکی قطعات آن
  • جنس نامرغوب جک

سخن آخر

در بالا به معرفی جک کابینت ، نکات مهم در خرید جک کابینت، قیمت جک کابینتی و دیگر موارد اشاره کردیم به صورت کلی بهتر است اگر دغدغه ی هزینه ی تمام شده را ندارید از بهترین کیفیت ها تهیه کنید تا مجبور به پرداخت زودهنگام در تعمیر و یا تعویض یراق آلات کابینت نیاشید. مجموعه شفیق ارائه دهنده انواع خرید ورق فومیزه مناسب برای ساخت انواع کابینت و کابینت روشویی ، خرید ورق پی وی سی و… می باشد.